Zwartwitboek
2001, oktober

Gelukkig heeft DSM een stof ontwikkeld waardoor de hersenen van baby’s harder zullen groeien (voor de dames hoop ik dat die extra groei pas inzet na de geboorte). Misschien dat de collega’s van Akzo Nobel daar wat aan hebben en er dankzij hun afstammelingen in de toekomst minder chloortreinen zullen rijden. De bijwerkingen zijn absoluut niet gevaarlijk. Het spul dient tevens voor een glanzende vacht van poezen. Ik kan haast niet wachten om die prachtig glanzende baby’s elkaar Gebroeders Karamazov van Dostojevski voor te zien lezen.
Wat extra grijze massa zou ook wel besteed zijn aan de heren en dames die zich in Brussel ledig houden met de toekomstmuziek voor de Trans Europese Netwerken. Dat zijn tot ze wat extra hersens krijgen dus mensen die voor een kaart van Europa gaan staan en dan denken a big impression te maken door kris-kras wat lijnen op die kaart te tekenen. Ze zijn uiterst gevoelig voor de interessante babbel van mensen die de voorkeur voor een bepaalde kris of kras hebben. In het Witboek van deze Europese regering (het heet natuurlijk Commissie, maar in Brussel is niets wat het lijkt, het wachten is op de ministeries van Vrede en van Waarheid die respectievelijk de oorlog voorbereiden en de geschiedenis vervalsen) blijkt heel indirect een voorkeur voor vervoer over water. Maar verkijk je niet op het Witboek. Er worden namelijk zwarte letters gebruikt. Het is weer eens niet wat het lijkt. In verhouding tot de door Europa rondgepompte geldstromen zijn die paar euro’s voor de vaarwegen peanuts. Echt geloof in een booming business voor het water is alleen weggelegd voor de goedgelovige Kroonprins.
Volgens de Europese ministers is de gelijkwaardigheid van Rijn en Donau een vaststaand gegeven – alleen moet even de regelgeving worden geharmoniseerd. Volgens de CCR is die gelijkwaardigheid een voorwaarde voor harmonisering. Een herkenbare situatie. We weten niet hoe deze vicieuze cirkel moet worden doorbroken dus gaan we weer een kip leggen. Dat houdt in: een sublieme oplossing bedenken. In het kader daarvan ben ik op onderzoek uitgegaan. Volgens de schipper die ik het vroeg is er geen kans op dat de handel op de Donau ook maar in de buurt komt van die op de Rijn. Dat kan helemaal niet volgens de schipper, want de mensen daar zijn niet flexibel genoeg. ‘Als je ziet hoe je aan de grens met Hongarije wordt behandeld als schipper, het lijkt wel een oorlogssituatie.’ Lijkt me oplosbaar. Als Hongarije eenmaal deel uitmaakt van de interne Europese markt, dan zitten die grensambtenaren gewoon thuis, te denken dat het oorlog is als CNN hen beelden toont van de lange stoet van oud-strijders die zijn afgegaan in de Afghaanse oorlog. Want echt wijzer worden we nooit. Daar kan DSM ook niets aan veranderen.
Contactgegevens
MG Redacties BV
Redactiebureau in Rotterdam
columns computers 0 archeologie bytes darwin dhc digitaal dna economie evolutie fortuyn hitler jawoord jura leefbaar moord new york olie oorlog pim thuisfluiter warschau willem van hanegem