Op naar 5 euro per liter
2008, januari

Maak benzine een tientje per liter. Gegarandeerd dat er geen files meer staan. Behalve bij de grens natuurlijk. Het moet dus internationaal worden afgesproken (tenzij je de grenzen weer wilt sluiten). In ons gedachtenexperiment kan dat ook nog wel. Het verhogen van de kosten van benzine (of diesel natuurlijk – je zult mij niet betrappen op klassieke discriminatie) kan niet zomaar. De markt is een vrij spel van krachten en alleen de overheid kan met haar belastingen roetfilters in het eten gooien. De werkelijke prijs van benzine is iets minder dan veertig procent van wat je ‘aan de pomp’ betaalt. De rest zijn accijnzen en BTW. Ga er maar even voor zitten, want er komt nog meer denkwerk aan.
Bij welke prijs gaat het aantal gereden kilometers afnemen? Ergens rond de vijf euro per liter, als een gemiddeld gezin dat van de bijstand leeft echt niet meer genoeg zwart kan bijschnabbellen om het verhikel aan de gang te houden? De auto is belangrijk dus wordt er zand gestrooid in de economische motor van andere branches. Niet de binnenvaart. Die verbuikt naar verhouding veel minder brandstof en zal dus aan het langste eind trekken. Net als de producenten van zonne- en windenergie. Die komen zeker meer binnen bereik (al zal vast één of andere idioot onder de druk van olielobbyisten wel voorstellen om alternatieve energie ook duurder te maken teneinde concurrentievevalsing te voorkomen).
Het gebruik van fossiele stoffen voor chemie, kunststof en brandstof is verantwoordelijk voor zo’n beetje alle denkbare milieuschade. We gaan niet vanzelf minder gebruiken. Eerder (veel) meer. Dus zullen we er anders mee om moeten gaan. Het idee dat het gedrag van mensen verandert als ze zich meer bewust zijn van de gevolgen van dat gedrag is natuurlijk flauwekul. Het enige effectieve motief is geld. Als het economisch aantrekkelijk is om het milieu te beschermen, doen we dat zonder omhaal. Dus: een beschaafd land dat streeft naar een duurzame samenleving verhoogt de brandstofprijs tot de meeropbrengst het verbruik kan neutraliseren. Daarom steekt het nogal dat Bill Clinton en Al Gore hier komen vertellen hoe we met het milieu om moeten gaan. Twee mensen uit een land waar je voor een gallon benzine 3.15 dollar betaalt. Dat is 60 eurocent per liter, een euro minder dan onze 1,59 euro per liter.
Contactgegevens
MG Redacties BV
Redactiebureau in Rotterdam
columns computers 0 archeologie bytes darwin dhc digitaal dna economie evolutie fortuyn hitler jawoord jura leefbaar moord new york olie oorlog pim thuisfluiter warschau willem van hanegem