Koninklijke Bootjes
2001, juli

Ook de grotere schepen zijn straks eigendom van één club. Nee, geen degelijke, simpele rederij met een kop en een staart, geen Damco, maar een gecompliceerd lichaam waarover je urenlange zwetsverhalen kunt vertellen zonder dat iemand er een touw aan kan vastknopen. Laten wij eens toegeven aan ons meest perverse verlangen en vivisectie plegen op dit lichaam. De medische wetenschap is ermee gediend en dan mag alles. Kom op, George W, een prima argument voor je Starwars programma: het is goed voor de medische wetenschap! Wauw, dat zal best, het kost zoveel geld. En de medische wetenschap heeft ons zoveel moois gebracht (overbevolking, honger) maar het is toch maar mooi dankzij met name de ruimtevaart mogelijk om in gewichtsloze toestand te bevallen van een kind dat niet van jou is. Maar goed, hoewel we nog lang niet zijn uitgekeken op het menselijk lichaam (althans, niet op dat van sommige langbenige exemplaren van ons ras), laten we ons hier concentreren op het lichaam dat groeit in de schoot van de traditionele binnenvaart. Het embryonale wezentje dat via samenwerkingsverbanden, groepsbevrachting, schuldsanering (dat weten jullie nog niet, hè?), onderlinge overnames en de bemoeienis van grote broers uit het grote buurland zal uitgroeien tot een zichzelf in stand houdend en reproducerend gevaarte van grote en kleine voorheen zelfstandige ondernemingen in vervoer, overslag, distributie en logistiek, aan elkaar gekleefd in een onontwarbaar web van onbegrijpelijke informatietechnologie.
Een crisisje links en een depressietje daar zullen dit complete bouwwerk helemaal murw in de armen drijven van de meest kapitaalkrachtige: de beurs. Juich niet te vroeg; niet de schippersbeurs, maar de effectenbeurs. De aandeelhouders worden de baas.
Het lichaam zal één gebrek kennen en dat is het geheugen. Het is tegen die tijd niet meer voor te stellen dat er ooit een ander, simpeler lichaam was, met kleine zelfstandigen die hun eigen beslissingen konden nemen, en desnoods genoegen namen met een reisje onder de kostprijs. Het motto van de NV Koninklijke Bootjes zal zijn: Je bent pas een vent met een rendement van twintig procent.
Talloze malen heb ik in kranten mogen citeren hoe visionairs de lotgevallen van duizenden zelfstandigen in de binnenvaart hebben willen afdoen met die dooddoener van de vergelijking met de detailhandel. Alsof bakkers, groenteboeren, grutters en slagers ook maar de geringste overeenkomst vertonen met the boys from the binnenvaart. Waar AH dankzij z'n machtige overhead goed op de kleintjes paste en ze vervolgens uit de markt drukte, drukten de machtige kleintjes in de binnenvaart de grootmogols uit de markt. Toch zal het gebeuren, want toegegeven: het lijkt leuk als je in één klap zoveel poen binnenkrijgt dat je eindelijk die ene speciale auto kan kopen. Ik hoor het ze op het Damrak nu al zeggen: Daar komen de Calimero-miljonairs.
Contactgegevens
MG Redacties BV
Redactiebureau in Rotterdam
columns computers 0 archeologie bytes darwin dhc digitaal dna economie evolutie fortuyn hitler jawoord jura leefbaar moord new york olie oorlog pim thuisfluiter warschau willem van hanegem