2. Dead or Alive
2002, maart

Vroeger ging het in de politiek over verdeling van de welvaart, begrotingstekorten, staatsschuld en zo hier en daar de aanleg van een snelweg. Het volk morde maar stemde als brave burgers voorspelbaar op z’n eigen partij. We waren gelukkig maar arm. De welvaart komt nu onze oren uit en waar gaat de politiek nu over? Voor de gemeenteraad ging het gelukkig om heel concrete zaken. Bijvoorbeeld de strijd tegen raamprostitutie in Arnhem en om een topsportzwembad in Eindhoven (anders gaat Pieter van der Hoogeband naar België). Ik heb er geen idee van waar het in Rotterdam om ging. Pim Fortuyn?.
Soms is politiek een zaak van leven of dood. In Ierland mogen verkrachte meisjes niet langer met zelfmoord dreigen om een abortus af te dwingen. In Engeland mogen mensen kinderen fokken alleen voor hun beenmerg.
In Nederland mag op het gebied van doodgaan zo’n beetje alles. Maar wij hebben onze eigen problemen. We haalden te weinig medailles bij de Olympische Winterspelen en we doen met voetballen niet mee aan het WK. Als we niet staan te verkleumen op een perron, staan we futloos in de file. Eigenlijk zijn we op sterven na dood. En Nederland mag straks na de verkiezingen dan leefbaar zijn, het wordt onbestuurbaar. Ik hoor de gevestigde partijen zeggen dat het wel meevalt, landelijk gezien. Ja, dat dankt je de koekoek; Pim zat alleen in Rotterdam. ’s Avonds laat kwamen de vermoeide landelijke lijsttrekkers in Amersfoort bijeen. Pim heeft nog geen zetel in de Kamer, maar de kampioen van de peilingen mocht meepraten. Ad Melkert keek naar vlotgebekte Pim alsof zijn hond hem net op de stoep had gedaan en hij erin was getrapt. Hoe afkeriger Ad keek, hoe meer lol Pim had. Als die oud-columnist in alle gemeenten een lijst had gehad, was het verlies veel groter geweest voor CDA, VVD, D66 en PvdA. Die zijn vastbesloten het electoraat de komende twee maanden om de oren te slaan met goede argumenten om te voorkomen dat Pim ook landelijk een derde van de stemmen haalt. Communicatie is de sleutel. Daar kan de binnenvaart over meepraten. Zonder flitsende uitwisseling van informatie had deze bedrijfstak nog in het verdomhoekje gezeten. De complexe containervaart is niet voor niets synchroon met de telematica crescendo gegaan. Waarom lukt dat toch altijd zo goed in deze bedrijfstak? Omdat het zoveel voordeel biedt. Daarom schiet de binnenvaart straks als mobiele datacommunicatie net als aan de wal via breedbandverbindingen mogelijk is, als een katapult naar een voorsprong op alle andere vervoersmodi. Ik ga helemaal mee met de campagne die de binnenvaart 100 procent online wil hebben. Het enige risico dat je dan loopt is dat je straks het beeldscherm in de stuurhut niet meer uit kunt zetten, en zit je de hele dag naar die kerel met die kale kop te kijken.
Contactgegevens
MG Redacties BV
Redactiebureau in Rotterdam
columns computers 0 archeologie bytes darwin dhc digitaal dna economie evolutie fortuyn hitler jawoord jura leefbaar moord new york olie oorlog pim thuisfluiter warschau willem van hanegem