New York-Warschau
2012, december

Met sombere regelmaat steekt het plan de kop op om een directe verbinding over water te maken tussen New York en Warschau. Het grootste deel van het traject ligt er al, maar tussen Hengelo en Osnabrück staan vooral oude koeien die kennelijk hevig verlangen naar een sloot.
Dat verlangen wordt gedeeld. Nu New Orleans beschermd is tegen Hollandse windstoten en de Betuwelijn het landschap heeft verrijkt, moeten we voorkomen dat die machtige Nederlandse graafmachines wegroesten. In de regio Twente vinden sommigen er ook wel wat voor te zeggen, zeker vanwege bijkomende binnenvaart-elementen. Je opent een tweede toegang over water tot de regio, zodat door slecht onderhoud in elkaar stortende sluisdeuren de bedrijven aan het Twentekanaal niet nogmaals voor het blok zetten en over de weg moeten vervoeren. Voor het Dortmund-Ems kanaal telt dat het nieuwe kanaal een derde uitgang vormt, mochten schepen op het kanaal worden opgesloten als een sluis inzakt en tegelijkertijd aan de andere kant van het kanaal een schip in de vaargeul zinkt (weet je nog, in oktober 2005? Statistisch gezien is de kans dat nogmaals gebeurt best groot, binnen 1.400 jaar).
Is de binnenvaart hier blij mee? Jarenlang verdwijnt het budget in het putje van deze sloot. Het budget dat eigenlijk had moeten worden gebruikt om de vaart over de bestaande vaarwaters aan te scherpen en te bevorderen. Erger nog: als ze erop worden aangesproken dat ze te weinig aan de binnenvaart besteden zal een hele trits ministers van infrastructuur de komende vier kabinetten fijntjes wijzen op die giga-investering in een kanaal dat ergens op een punt ver aan de toekomstige horizon tussen twee regionale plekken zal floreren.
Is het wijs om je sector zo duur te maken in een tijd van recordbezuinigingen en economische crises die zonder Europese eenheid de wereld weer in een oorlog zouden dompelen?
Maar goed, als het kanaal er ligt, is er dan grootscheeps vaarwater naar Berlijn of Warschau? Voorlopig kun je op het vervolgtraject nog geen 3 hoog containers varen en zullen ze toch flink wat bruggen moeten aanpassen vlak voor Berlijn. Zou dat een enorme verbetering zijn? Jazeker, maar dat zou het ook zijn als ze het kanaal niet aanleggen.
Laten we alsjeblieft als binnenvaart niet die oude spoorfout maken en gaan voor een prestigeproject dat we jarenlang kunnen betreuren. Voorlopig kun je van New York via het Rhein-Herne Kanal over water naar Warschau.
Contactgegevens
MG Redacties BV
Redactiebureau in Rotterdam
columns computers 0 archeologie bytes darwin dhc digitaal dna economie evolutie fortuyn hitler jawoord jura leefbaar moord new york olie oorlog pim thuisfluiter warschau willem van hanegem